Sökmotoroptimering, ofta förkortat som SEO (Search Engine Optimization), är en samling metoder och strategier som syftar till att förbättra en webbplats synlighet och placering i sökmotorernas organiska (icke-betalda) resultat. Målet med SEO är att öka mängden och kvaliteten på trafik till en webbplats från sökmotorer som Google, Bing, och Yahoo.
Här är en översikt över de viktigaste komponenterna i SEO:
Generera trafik till din hemsida
SEO gör att din hemsida syns högst upp i sökmotorerna när någon söker efter relevanta sökfraser. Detta leder till mer trafik på din hemsida, vilket i sin tur genererar fler kunder för din verksamhet.
Exponera varumärket
Dagens kunder vill själva undersöka hur de ska gå tillväga med sina köp, och Google är där de flesta börjar söka. Därför är det viktigt att din hemsida ligger högt upp i sökresultaten.
80% av alla kunder börjar med att Googla
80% av alla kunders köpstrategier börjar på Google. Det är en exceptionellt bra kanal för försäljning och kundkontakt.
Hög effektivitet och ROI
SEO och Google är de främsta källorna för nya kunder och ger den högsta avkastningen på investeringen (ROI).
Mätbarhet
Med Google Analytics är det möjligt att exakt mäta vilka sökfraser som leder till köp, samtal och leads, och sedan få detta presenterat som statistik.
Länkbyggande
Att erhålla kvalitativa bakåtlänkar (backlinks) från andra pålitliga webbplatser.
Viktigt att välja rätt
Det finns många oseriösa SEO-företag idag. Var noga med att välja ett seriöst företag som kan uppvisa verkliga resultat inom SEO.